Drones die kleine pakketjes bezorgen, die kennen we inmiddels wel. Een drone die 200 kilo kan dragen klinkt dan ook een beetje onrealistisch. Toch is het Duitse Nationale Onderzoekscentrum momenteel juist daar mee bezig. De eerste testvluchten zijn zelfs al geweest.

DLR

Steeds meer bedrijven experimenteren met drones om onder meer eten, post en medicijnen te bezorgen. Vaak gaat dit echter nog vooral om kleine ladingen van maximaal een paar kilo zwaar. Dat is voor veel sectoren niet genoeg. Het Duitse nationale onderzoekscentrum voor lucht- en ruimtevaart, DLR, ontwikkelt daarom momenteel een onbemande, autonome XXL-drone met een draagvermogen van 200 kg.

Maatje meer

DLR noemt het een drone, maar het toestel is duidelijk een maatje groter dan die term doet vermoeden en dat brengt ook verschillen met zich mee. In tegenstelling tot een gewone drone heeft het toestel bijvoorbeeld wel een korte aanloop nodig om op te stijgen, al gaat dit nog steeds om weinig ruimte. Het gewicht van het gevaarte is dan ook ruim 450 kilo. Het DLR toestel zal volledig autonoom kunnen vliegen, ondanks dat er bijna een mens zou inpassen.

Drone die honderden kilo's kan vervoeren in ontwikkeling bij DLR

Veiligheid

De drone van DLR gaat zware paketten tillen, dus is het geen overbodige luxe dat er een extra beveiliging is ingebouwd.. In het geval dat de motor uitvalt, fungeert de rotor namelijk als luchtrem. Hierdoor zal de drone ondanks zijn gewicht in combinatie met de zware lading nooit met een noodvaart uit de lucht vallen. Een prettig idee voor de gemiddelde Duitser én voor de bedrijven die hun vracht toevertrouwen aan DLR.

Veilige routes

De DLR Drone is een heel gevaarte en vervoert zware ladingen. Om de veiligheid volledig te garanderen zal de drone daarom voornamelijk vliegen over afgelegen gebieden. Voorbeelden van toepasingen zijn het transport van hulpgoederen in crisisgebieden of het bezorgen van belangrijke onderdelen voor monteurs.

Testvluchten

De DLR drone is onderdeel van het project Automated Low Altitude Air Delivery (ALAADy) van DLR. De eerste succesvolle testvluchten in Duitsland hebben al plaatsgevonden. Het toestel vloog hierbij een afstand van 100 kilometer op 150 meter hoog. Dat gebeurde wel nog met besturing op afstand. Uiteindelijk dient het toestel 500 kilometer af te kunnen leggen zonder dat daar een controller aan te pas komt.

0 Reacties

    Plaats een reactie