De Europese Commissie heeft een blauwdruk opgesteld waarin vier fasen worden beschreven voor de invoering van nieuwe droneregulering. De eerste fase moet voor 2019 gereed zijn.

Blauwdruk

De Europese Commissie werkt al een tijd aan plannen om de regels omtrent drones aan te passen en voor heel Europa gelijk te trekken. Hiervoor is nu een blueprint opgesteld en hierin worden vier fasen van de verandering in de regelgeving beschreven. Het plan beschrijft een U-Space gebied waarin drones tot een hoogte van 150 meter veilig en milieuvriendelijk gebruikt kunnen worden.

Europese Commissie presenteert blauwdruk nieuwe droneregulering

Fase één

De eerste fase van de nieuwe regels bestaat uit het invoeren van een registratie en elektronische identificatie van drones en hun bestuurders. Deze regels gaan gelden voor drones boven de 250 gram. Naast de registratie wil de Europese Commissie ook dat alle drones boven de 250 gram verplicht worden uitgerust met geofencing. Hiermee worden no-fly zones softwarematig geblokkeerd waardoor daar niet gevlogen kan worden met drones. De eerste fase moet voor 2019 gereed zijn.

Fase twee

In de tweede fase wordt een vluchtverkeersleidingssysteem voor drones ontwikkeld. Deze is vergelijkbaar met het systeem dat in de burgerluchtvaart bestaat. Het systeem zorgt ervoor dat (autonome) drones zich veilig over virtuele snelwegen begeven. Diensten als vluchtplanning, goedkeuring en tracking staan centraal in de tweede fase. De Amerikaanse luchtvaartorganisatie NASA doet momenteel ook onderzoek naar een communicatienetwerk voor drones. Googles onderzoekslab X is zelfs al aan het testen met een dergelijk systeem.

Europese Commissie presenteert blauwdruk nieuwe droneregulering

Fase drie

De derde fase van de plannen van de Europese Commissie richten zich op de complexere droneoperaties in dichtbevolkte gebieden. Hierin wordt gekeken hoe drones op een veilige manier in de dichtbevolkte gebieden kan vliegen met bijvoorbeeld ontwijkingssensoren. Wanneer deze fase is afgerond biedt dit kansen voor initiatieven als de ambulance-drone en wellicht pakketbezorging per drone.

Fase vier

De vierde en laatste fase van de blauwdruk is het volledig automatiseren en benutten van de U-Space. Hier moeten dus alle drones autonoom kunnen vliegen op een automatische piloot.

Richtlijn

De blauwdruk is geen definitief stappenplan maar wordt door de Europese Commissie gebruikt als basis voor de verandering in regelgeving voor de toekomst.

0 Reacties

    Plaats een reactie